به مجموعه اقداماتی که باعث میشود تا سایتها یا وبلاگهای دیگر به یک صفحه از وبسایت شما لینک بدهند، لینک سازی (تولید لینک، Link Building) گفته میشود. امروزه لینکسازی با هدف ارتباط با مخاطب هدف و شناساندن برند، محصول یا یک وبسایت به او انجام میشود. به گواهی متخصصان حوزه سئو، لینکسازی یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین فاکتورهای رتبه بندی سایتها در نتایج موتورهای جستجو به حساب میآید. ما در این مقاله تلاش کردهایم تا چند استراتژی مهم برای تولید لینک را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از آنها به تولید لینک پرداخته و سئوی سایتتان را بهبود دهید.

استراتژی بازاریابی محتوا

تولید محتوای شگفت انگیز (مقالات مفید، اینفوگرافیکها، راهنماها و …) میتواند بطور طبیعی آموزش سئو برای شما لینک جذب کند. گاهی دیده میشود که بعضی از نویسنده ها محتوایی انتشار میدهند و از طریق آن بیش از ۲۰۰ لینک دریافت میکنند. اما به چه دلیل دیگران قادر نیستند چنین محتوایی تولید کنند؟ راز موفقیت محتوا نویسان حرفهای در چیست؟ مهمترین فاکتور در نوشته های حرفه ای، ماندگاری آنها و قابل استفاده بودن آنها برای زمان طولانی است. اگر محتوای شما تاریخ مصرف بسیار کوتاهی داشته باشد نمیتوانید انتظار داشته باشید که پیوسته برای شما لینک جذب کند.
 به روزرسانی محتوا باید با هدف سرمایه گذاری  روی محتوای مناسب و فراهم آوردن یک تجربه مثبت برای مخاطب انجام شود. بنابراین ضروری است که محتواها همراه با اطلاعات گرافیکی مناسب، چک لیستهای مفید و پاداشهای آموزش سئو کوچک (مانند یکPDF، یک راهنمای کوتاه، دسترسی به بخشی جذاب و…) برای جذب لینک همراه شود.
چگونگی اجرای استراتژی:
 ابتدا تصمیم بگیرید که با کدام روش بازاریابی محتوا (کتاب الکترونیک، راهنما، چک لیست، ویدئو ،…) میخواهید آموزش سئو کار را شروع کنید.
 لیستی از جامعه هدف خود تهیه کنید. این لیست میتواند شامل اشخاصی باشد که محتوای مربوط به حوزه فعالیت شما منتشر میکنند. سپس با روشهایی مانند مشارکت در بحثها در وبلاگ آنها، عضویت در کانالهای اجتماعی آنها و… تلاش کنید تا ارتباط خود را با آنها نزدیکتر کنید.
 سپس پس از انتشار یک مطلب به افرادی که با آنها ارتباط برقرار نمودید ایمیل بزنید و از آنها بخواهید در صورت تمایل لینک شما را انتشار دهند.
استراتژی نقل قول
 هدف نهایی تولید لینک این است که شما در جامعه هدف لینک بیلدینگ خود به فردی (سایتی) شناخته شده تبدیل شوید. این شناخت را میتوانید توسط انتشار نقل قول هایتان در دیگر سایتها و نشریات مرتبط بدست آورید. اما چگونه میتوانید این موقعیت را بدست آورید تا دانش و هوشمندی خود را به دیگران نشان دهید؟ بطور واضح باید از دیگر سایتها و نشریات بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهند.
چگونگی اجرای استراتژی:
برای شروع با وبسایتهای لینک بیلدینگ کوچکی که در زمینه مرتبط با شما فعال هستند و با آنها ارتباط برقرار کردهاید، شروع کنید.
 وبسایت هایی را بیابید که در زمینه فعالیت شما، به طور منظم با وبلاگ نویسان دیگر مصاحبه انجام میدهند و تلاش کنید با انها ارتباط برقرار کنید. اگر در شبکه های اجتماعی فعال هستید میتوانید گروه هایی تشکیل داده و از مسئولان این سایتها دعوت کنید تا در گروههای شما عضو شوند. به خاطر داشته باشید که تامین کنندگان محتوا برای سایتها معمولا به دنبال راه کارهایی هستند تا کار خود را آسانتر کنند. بنابر این میتوانید لینک بیلدینگ از آنها بخواهید تا در مطالب خود نقل قولی از شما را انتشار دهند.
استراتژی انتشار مطلب بصورت مهمان
 انتشار مطلب در سایتهای پرمخاطب یکی از بهترین راههای جذب لینک به شمار میآید. در این استراتزی شما باید مطلبی با کیفیت تولید کنید و آن را در یکی از صفحات پر بازدید سایت میزبان انتشار دهید تا مطلب شما بتواند حجم بالایی از ترافیک و تعداد به اشتراک گذاری بالا را تجربه کند. یک محتوای بی کیفیت بدون جذب ترافیک و تعداد به اشتراک گذاری ناچیز، هیچ کمکی به پیشرفت سایت شما نخواهد کرد.

یک قسمت فوق العاده از یک محتوای سایت لینک بیلدینگ خود را انتخاب کنید.
 لیستی از وبسایتهای مرتبط با آن محتوا تهیه کنید. اطمینان پیدا کنید که وبسایتهایی که در این لیست قرار دارند معتبر بوده و از ترافیک بالایی برخوردار باشند.
 یک درخواست به این سایتها با موضوع محتوای خود ارسال کنید و از آنها بخواهید تا یک بهینه سازی وب سایت مطلب در سایت خود با این عنوان از طرف شما انتشار دهند.
پیرامون محتوای سایت خود یک مطلب بنویسید و در آن لینکهای برگشتی به محتوای اصلی را قرار دهید.
 فراموش نکنید که در پایان متن یک راه ارتباطی به سایت خود قرار دهید. این راه میتواند یک لینک دانلود، چک لیست، کتاب الکترونیکی و… در سایت شما باشد.
به کامنتهایی و اشتراکگذاری های مطالب مهمان خود در شبکه های اجتماعی پاسخ دهید.
استراتژی انتشار اطلاعات بصورت گرافیکی (infographic)
 با استفاده از اینفوگرافیک به سادگی میتوانید مشاهده کنید که مخاطب هدف، بیشتر در مطالب مشارکت میکند و اشتیاق بیشتری به ارتباط با شما نشان میدهد. همچنین تعداد مخاطب شما نیز با نرخ بهتری رشد میکند. تولید لینکهای جذاب بوسیله اطلاعات گرافیکی میتواند در انتقال مطالب به مخاطب بسیار مفید واقع شود.
ابتدا باید دادههای ارزشمندی برای ارائه داشته باشید
یک تصویر زیبا و قوی با دادهها تولید کنید که با HTML سازگاری داشته باشد.
لیستی از اشخاص هدف در زمینه فعالیت خود تهیه کنید و این لینک گرافیکی را به آنها ارسال کنید.
هنگامی که اینفوگرافیک شما انتشار پیدا کرد بهینه سازی وب سایت آن را در شبکه های اجتماعی ترویج دهید.
استراتژی مرجع سازی از یک محتوا
محتوایی که در مورد شمارهی۱۱ به آن اشاره شد را به یاد بیاورید. میتوانید دوباره از آن محتوا بهره گیری کنید. در این قسمت نیاز است تا مقدار متناسبی وقت و سرمایه هزینه کنید تا یک کتاب الکترونیکی یا یک مقاله از آن محتوا تهیه کنید. حال میتوانید آن را به عنوان یک مرجع در صفحاتی که منابع ارزشمند را انتشار میدهند قرار دهید تا آنطور که شایسته محتوای شماست از آن استقبال شود.
با فرض اینکه مطلب شما آماده انتشار است، بهینه سازی وب سایت لیستی از وبسایتهایی که مطالب مرجع را ارائه میدهند تهیه کنید.
با آنها ارتباط برقرار کرده و مطلب را برای انها ارسال کنید
فراموش نکنید که یک هفته بعد یا دیرتر وضعیت مقاله خود را پیگیری کنید.
 در پایان، اگر قصد دارید در بخش تولید لینک فعالیت کنید، توصیه میشود که استراتژیهای ارائه شده را متناسب با محتوا و جامعه هدفتان اولویت بندی کنید. لینکسازی خواه با روشهای طبیعی و خواه با پرداخت هزینه، یکی از مهمترین فاکتورهای بهبود سئو به حساب میآید که توجه به آن میتواند در سرنوشت سایت شما تاثیر گذار باشد.

منبع:

استراتژی مناسب برای لینک سازی حرفه ای | سئو تولز